درخواست بلینکن برای توقف درگیری‌ها در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا وارد ریاض شد

وزیر خارجه ایالات متحده پیش از ترک اسرائيل به مقصد عربستان سعودی گفت که پاسخ تلافی‌جویانه تل‌آویو علیه حملات موشکی سپاه نباید موجب تشدید تنش‌ها در منطقه شود

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در یازدهمین سفر منطقه‌ای خود طی یک سال گذشته، با مقام‌های اسرائیلی دیدار کرد و به آن‌ها برای توقف درگیری بین تل‌آویو و گروه‌های شبه‌نظامی حماس و حزب‌الله فشار آورد.

او پیش از ترک اسرائيل به مقصد عربستان سعودی، به این نکته هم اشاره کرد که پاسخ تلافی‌جویانه تل‌آویو به حملات موشکی سپاه نباید آنچنان بزرگ باشد که باعث تشدید تنش‌ها در منطقه شود.

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و برخی دیگر از مقام‌های ارشد اسرائیل از جمله وزیر دفاع و رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرده بود. او روز چهارشنبه در حالی که عازم ریاض‌، پایتخت عربستان سعودی، بود، در فرودگاه تل‌آویو گفت: «زمان پایان دادن به جنگ غزه فرا رسیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، او پیش از ترک تل‌آویو به مقصد ریاض، از مقام‌های اسرائیل خواست فرصت تاریخی عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی را مغتنم بشمارند.

گفت‌وگوهای ریاض و تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائيل با میانجی‌گری دولت جو بایدن پس از حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ حماس متوقف شد. عربستان سعودی اعلام کرده که تنها راه عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل تشکیل کشور یکپارچه فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی است.

بلینکن قبل از عزیمت به عربستان سعودی به خبرنگاران گفت: «اکنون زمان تبدیل موفقیت‌های اسرائیل به یک وضعیت راهبردی پایدار است. باید روی بازگرداندن گروگان‌ها به خانه، پایان دادن به جنگ و داشتن یک برنامه روشن برای آینده تمرکز کرد.»

به گزارش رویترز، به ر‌غم تاکید و درخواست بلینکن برای کاهش درگیری‌های منطقه‌ای، اسرائیل روز چهارشنبه به یک شهر بندری تاریخی در لبنان حمله هوایی شدیدی انجام داد و تقریبا سه ساعت پس از صدور دستور آنلاین برای خروج شهروندان لبنان از مناطق مرکزی شهر بندری تایر، حمله هوایی به این منطقه ثبت‌شده در فهرست یونسکو را آغاز کرد.

به گفته برخی تحلیلگران، ادامه حمله اسرائیل به لبنان به این معنا است که تلاش‌های بلینکن برای کاهش تنش‌ها در منطقه نتیجه خاصی نداشته است. این سفر وزیر خارجه آمریکا که آخرین تلاش‌های جدی دولت بایدن قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود، با این امید انجام شد که دموکرات‌ها بتوانند از رسیدن به توافق آتش‌بس اسرائیل و حماس برای تاثیرگذاری بر رای‌دهندگان استفاده کنند.

درگیری‌های اسرائیل و لبنان

یک روز پس از تایید کشته شدن هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی حسن نصرالله برای فرماندهی حزب‌الله لبنان، اسرائیل اعلام کرد که در ۴۸ ساعت گذشته سه فرمانده این گروه شبه‌نظامی و حدود ۷۰ جنگجو را در جنوب لبنان کشته است.

اسرائیل شامگاه سه‌شنبه پس از صدور دستور تخلیه، بیش از ۱۰ بار به ضاحیه در جنوب بیروت حمله هوایی کرد.

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، نیروهای اسرائیلی به «حملات محدود، محلی و هدفمند به زیرساخت‌ها و عوامل تروریستی حزب‌الله» در جنوب لبنان ادامه می‌دهند.

این در حالی است که دولت لبنان روز سه‌شنبه اعلام کرد حملات اسرائیل دست‌کم ۱.۲ میلیون لبنانی را آواره کرده و جان دو هزار و ۵۳۰ نفر را گرفته است.

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که حسن نصرالله آن را به یک نیروی نظامی و سیاسی قدرتمند تبدیل کرده بود، اکنون با جدی‌ترین شکست‌ها از زمان تشکیل در سال ۱۹۸۲ مواجه است.

گزارش‌ها از ارسال دومین سامانه تاد

رسانه المانیتور در ادامه گمانه‌زنی‌های سه هفته گذشته درباره زمان و نوع حمله احتمالی اسرائیل به منافع جمهوری اسلامی ایران، در گزارشی مدعی شد که ممکن است آمریکا با هدف بازداشتن اسرائیل از حمله به تاسیسات نفتی و هسته‌ای ایران پیش از انتخابات، مشوق‌هایی نظیر تقویت همکاری‌های عملیاتی و استقرار دومین سامانه دفاع موشکی تاد در اسرائيل را در نظر بگیرد.

نخستین سامانه دفاع موشکی تاد اوایل این هفته در اسرائیل فعال شد.

از اول اکتبر که حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل انجام شد، درباره زمان و گستره واکنش احتمالی اسرائیل سناریوها و روایت‌های مختلفی مطرح شده که اسرائیل هیچ‌کدام را تایید یا تکذیب نکرده است.

سفر وزیر خارجه آمریکا به بریتانیا

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت که بلینکن قرار است پس از بازدید از خاورمیانه، اواخر این هفته به بریتانیا سفر کند.

میلر گفت که دیپلمات ارشد آمریکا پس از مذاکرات روز پنجشنبه در قطر، با رهبران عرب در لندن دیدار خواهد کرد.

بلینکن می‌گوید اسرائیل که موفق شده است اطمینان حاصل کند هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تکرار نخواهد شد، باید به دنبال بازگرداندن ۱۰۱ گروگان اسرائیلی و خارجی باقی‌مانده به خانه و پایان دادن به جنگ باشد.

وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در دیدارهایم با مقام‌های اسرائیلی، بر اهمیت بازگرداندن گروگان‌ها به خانه، رساندن کمک‌های بشردوستانه به کسانی که به آن نیاز دارند و پایان دادن به جنگ در غزه به گونه‌ای که امنیت و ثبات پایدار را تامین کند، تاکید کردم.»

بیشتر از جهان